

Del 3 i serien Kyrkan och torah. Källa: Shalom över Israel.
Den tredje artikeln i Sven Reichmanns serie om den nya judaismen handlar om lydnad. Är synen på lydnad enligt de nya kristna judaisterna densamma som trons lydnad i Nya testamentet?
Det är konferens i Västerås i februari 2011 med en talare från USA, föreståndare för ”The Hebraic Heritage Ministries International”, hans namn är Edmund ”Eddie” Chumney. Den grupp han har grundat och förestår syftar till att över världen sprida en lära om ett hebreiskt arv som han menar att kristna (och kanske även judar) behöver få syn på. I USA finns många liknande grupper och församlingar.
Undervisningen handlar om Yeshua, Sonen, Ordet – han som i kyrkan kallas Jesus – att han är identisk med JHWH så som denne framställs i den hebreiska Bibeln. Det var alltså Yeshua som före sin inkarnation hade ingått förbund med Israel på Sinai och det var han som gav torah. Yeshua är Faderns Ord. Genom honom som är Ordet skapades universum. Han låter sig födas som människa för att dö i vårt ställe och uppstå från de döda. Han har öppnat dödsriket för vår skull.
Allt detta är både fantastiskt och bibliskt. Men här och där i denna förkunnelse om Guds nåd och allmakt kommer det andra toner. Eddie talar också gärna om torah. Han talar inte om lagen utan bara om torah.
Lydnad
Argumenteringen är ungefär denna. Yeshua gav torah på Sinai. Torah beskriver Yeshuas vilja. Frälsningen är en Guds gåva. Det är nåden och tron som gör att jag tillhör Gud. Men när jag väl blivit hans barn av nåd så måste mitt fokus vara på lydnad. Och lydnad måste vara att leva efter torah. Yeshua kan inte ha ändrat sig. Detta är en grundbult i det hebreiska arv som nu skall spridas till kristna – att torah fortfarande gäller, inte för frälsning men väl för all efterföljande lydnad.
Det är lätt att hålla med så här långt, eller det kanske snarare är svårt att säga emot. Lydnad är i stor utsträckning det som man saknar mest i svensk kristenhet. Kanske det här budskapet ändå är lösningen på vår stagnation?
Så blir det frågestund. En ung man vill få veta vad som händer med troende som inte förstått vikten av att följa torah. Chumney svarar direkt att i Tusenårsriket kan de varken regera med Kristus eller bli hans präster. Han fortsätter omedelbart sitt svar genom att slå upp slutet av Bergspredikan:
Inte skall var och en som säger ’Herre, Herre’ till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa (Matt 7:21-23)!
Nu handlar det plötsligt inte längre om att man kanske inte får bli vare sig präst eller medregent. I stället är hela saligheten och frälsningen i fara. För nu binder Chumney frälsningen till gärningar i alla fall. Han säger att dessa som inte följde torah fast de trodde, just dessa avvisas för att är de laglösa. Utan torah kan man alltså bli avvisad även om man säger ”Herre, Herre”. Som själavårdare har jag mött skaror av deprimerade kristna som pekat på den här texten och sagt sig vara på väg till evig fördömelse eftersom de kunde gjort mer än de gjorde.
Utbrutna verser
För att kunna förstå de verser som Chumney läste måste vi se på sammanhanget.
Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar (Matt 7:15).
Texten som Chumney citerade är slutet på ett avsnitt som handlar om falska profeter. Det kan därför inte tillämpas på kristna som inte hade förstått att följa de 613 bud och förbud som rabbinerna har destillerat fram ur de fem Moseböckerna. Lyckligtvis är detta inte heller det Nya testamentets budskap. Låt oss göra en parentes och se något på vad Bibeln säger om falska profeter.
Falska profeter
Den falska profeten har fått erfara och ta emot auktoriteten i Jesu namn. Har man det så frestas man ofta att missbruka Guds kraft och vishet till egen vinning. Vem har inte hört någon talare på en konferens skryta om den fina bil som han har ”trott in”? Man kan alltså befria andra från demoner och ändå själv vara på väg att gå förlorad. Tjänar jag Gud eller tjänar jag bara mig själv?
Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon (Matt 6:24).
Och där ni går fram skall ni predika och säga: Himmelriket är nära. Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena, driv ut onda andar. Ni har fått för intet, så ge för intet (Matt 10:7-8, Giertz översättning)!
Den falska profeten har kastat av sig det kors som Jesus säger att efterföljelsen alltid måste föra med sig.
Och han kallade till sig folket och sina lärjungar och sade till dem: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull, han skall rädda det. Vad hjälper det en människa att hon vinner hela världen men förlorar sin själ (Mark 8:34-36)?
Tar man bort korset så tjänar man oftast bara sig själv. Ändå fortsätter nådegåvan att verka.
Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra (Rom 11:29).
Den som vill upprätta andra måste alltså räkna med att själv göra kännbara offer – annars blir det inte kärlek. Går man med vinst så att man med avsikt tjänar sig själv medan man låtsas tjäna andra så kan man faktiskt på sikt förlora sin själ.
En ny lag
Att andras upprättelse blir hjälparens svaghet kan vi kalla Korsets princip. Den finns innesluten i följande ord:
Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar” (Joh 13:34-35).
När nu Jesus instiftade det utlovade nya förbundet gav han oss också en helt ny torah – med ett enda sammanfattande bud. Älska varandra som jag har älskat er – alltså till döds om det skulle behövas.
Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv. Men om ni biter och sliter i varandra, se då till att ni inte blir uppslukade av varandra. Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär (Gal 5:14-16).
När Jesus säger att alla skall förstå att vi är Jesu lärjungar om vi älskar varandra så säger han indirekt att vårt stora problem är att vi saknar kärlek i oss själva. Gud är kärleken och bara genom hans Ande är vår kärlek möjlig. Uttrycket att ”vandra i Anden” syftar givetvis på hur Israel vandrade genom öknen i ett totalt beroende av Gud också för sina enklaste behov. Är vi villiga att i någon mening göra oss helt beroende skall vi få se Anden verka också genom oss.
Det är vår brist på kärlek som gör att vi inte kan hålla lagen utan Hjälparens kraft och vishet. Vi kan göra de flesta gärningar som lagen talar om, ett litet tag tills vi tröttnar. Vi kan dock inte själva fylla gärningarna med nåd. Gud lägger ett kors på Kristi efterföljare för att de som inte verkar i hans kärlek skall tröttna eller ge upp av andra skäl. Bara Andens närvaro gör att korset inte kan hindra oss från det liv som Anden inspirerar
oss till.
Torah bjuder oss att göra kärlekens gärningar trots att vi saknar kärlek och den gör det under hot om fördömelse. Är det inte konstigt? Nej, avsikten är att vi skall upptäcka att vi inte har kärlek i oss själva. Stoltheten måste få dö och ersättas med Guds kärlek till sann lydnad, den som Gud verkligen frågar efter.
Det är han som gjort oss dugliga att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte grundar sig på bokstaven utan på Anden. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv (2 Kor 3:6).
Genom att han gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Så är också vi skyldiga att ge vårt liv för våra bröder (1 Joh 3:16).
En varning
När detta är sagt är det lätt gjort att man tänker att judendom måste vara ett kärlekslöst strävande med en massa bud som ska hållas till varje pris medan kristendom är att vara fylld av Kristi kärlek. Så klara gränser ser man aldrig i verkligheten. Att kristendom kan bli ett trälande med en massa ”måsten” och ”borden” till ett ständigt dåligt samvete vet säkert de flesta kristna. Jag kan också intyga att jag mött många Andefyllda judar. Vi ska inte glömma att inget folk har vänt andra kinden till som judar har gjort under pogromer och förföljelse.
Torah light?
Låt oss nu återvända till Chumney. Han ger till sist några exempel på hur vi kristna skall börja praktisera den torah han tänker på och som skall göra att vi inte trots allt blir förtappade. Vi bör hålla sabbaten, fira Herrens högtider och undvika fläskkött, säger han. Detta kan se ut som en sorts lättversion av de 613 buden. Paulus har en helt annan uppfattning som han meddelar till galaterna.
Lite surdeg syrar hela degen (Gal 5:9).
Blanda en enda prestation (=surdeg) tillsammans med nådens budskap (= osyrad deg) så dröjer det inte länge förrän nåden är bortglömd och bara prestationen är kvar. Vi älskar prestationer och tävlingar och därför älskar vi lagen. Predika nåd plus social rättvisa så glöms nåden snart bort och alla jämför sig i stället med varandra för att se vem som bäst klarar av att brinna för den sociala rättvisan. Det skall ju dessutom vara rätt rättvisa så här kan det uppstå både konflikter och religionskrig.
Jag känner kristna vänner som gärna firar sabbat och som deltar i Herrens helger när tillfälle bjuds. Vi är fria att göra det och mycket mer om vi bara inte tror att det är ett Guds krav. Vi kan göra det för att i kärlek uttrycka vår samhörighet med det judiska folket. Men vi står inte under lagen. Det finns ingen fördömelse för dem som är i Kristus och därför heller ingen rädsla och inga jämförelser.
Sven Reichmann
I det stora hela håller jag med Reichmann, dock skulle jag vilja veta vad han menar med orden
”Det är lätt att hålla med så här långt, eller det kanske snarare är svårt att säga emot. Lydnad är i stor utsträckning det som man saknar mest i svensk kristenhet. Kanske det här budskapet ändå är lösningen på vår stagnation?”
Detta skriver han direkt efter följande:
”Argumenteringen är ungefär denna. Yeshua gav torah på Sinai. Torah beskriver Yeshuas vilja. Frälsningen är en Guds gåva. Det är nåden och tron som gör att jag tillhör Gud. Men när jag väl blivit hans barn av nåd så måste mitt fokus vara på lydnad. Och lydnad måste vara att leva efter torah. Yeshua kan inte ha ändrat sig. Detta är en grundbult i det hebreiska arv som nu skall spridas till kristna – att torah fortfarande gäller, inte för frälsning men väl för all efterföljande lydnad.”
Om det verkligen är så att Sven håller med om ovan tycker jag tyvärr det blir aningen förvirrat. Med torah, Lagen, menas i de allra flesta fallen de fem Moseböckerna. Jag ser inte att Herren någon gång uppmanar människan att på nytt ställa sig under lagen.
Som jag tidigare sagt, vi kan inte ha både nåd och lag (Mose lag). Ett skräckexempel på hur det kan bli när man försöker blanda torah och nåd är de människor som väntar på ett tredje tempel där man ska införa offertjänsten igen. Samtidigt säger de sig leva i nåden.
Människan ÄLSKAR gärningar som sker i egen kraft. Därför kan det också vara frestande att börja leva efter Mose lag. Bara liiite omskärelse…
Min uppfattning är att Chumney är mycket skadlig för Kristi kropp och jag vill starkt varna dig läsare för hans villoläror.
Vad gäller Reichmann har jag stort förtroende för honom. Det är tack vare hnom jag fått upptäcka en sund kristendom. Därför är hans senaste artikel något av ett frågetecken…men som vi alla vet är ingen perfekt. Be därför Herren hjälpa denne dyrbare broder Reichmann hitta rätt igen vad gäller nåd och torah.
Jag tror att Reichmann presenterar Chumneys idéer och frågar sig om Chumneys budskap är lösningen för oss. Detta som en inledning. Därefter visar Reichmann att det finns saker att invända mot Chumneys förkunnelse.
Andreas Frost skrev:
Vill kommentera min egen kommentar och skriva att OM nu Sven inte är lika glasklar i denna fråga så ska vi be Herren leda honom.
Vill också tillägga att hela den första kommentaren handlar INTE om enbart Reichmanns undervisning. Exempelvis menar jag inte att Sven älskar egna gärningar.
@ torbjörn swartling:
Hej Torbjörn
Jag har lyssnat en hel del på Sven Reichmann i mina dar och det är svårt att finna en sådan duktig och bibleltrogen lärare som honom. Antingen skrev Sven omedvetet otydligt i sin senaste artikel eller har han ändrat åsikt lite. För som jag skrev i min första kommentar, det ser inte bra ut om man skriver att man håller med någon som säger att kristna ska följa torah, Mose lag.
Ett glädjande besked!
Ställde denna fråga till Sven Reichmann:
”Min fråga är, menar du verkligen att den lag (Mose lag) som gavs det judiska folket ska vara den lag pånyttfödda kristna ska följa?”
Sven svarade:
”Nej
I all hast
Sven”
Då står alltså Sven kvar i sin tidigare undervisning.
Det var skönt att höra.
Inte för att jag trodde något annat, för helheten av Reichmanns undervisning pekar ju inte i den riktningen.
Men jag tyckte också att det blev otydligt vad han menar i just de avsnitt du tagit upp.
Ibland får vi helt enkelt lov att fråga ‘vad menar du?”
Tacksam för det absolut solklara svaret.
Kära syskon!
Ordet säger:
Rom.7:4 ”Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp blivit dödade från lagen, så att NI TILLHÖR en annan, honom som har uppstått från de döda, för att vi skall bära frukt åt Gud.”
……
Gal 2:19 ”TY jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus…”
…
Varma hälsningar!
Kära vänner,
Ordspr. 9:7 ”Den som varnar en bespottare, han får skam igen, och den som tillrättavisar en ogudaktig får smälek därav.”
Ordspr. 10:17 ”Att taga vara på tuktan är vägen till livet, men den som ej aktar på tillrättavisning, han far vilse.”
Ordsp. 14:15 ”Den fåkunnige tror vart ord, men den kloke aktar på sina steg.”
Hälsningar,
Antonia
Jag har fått en del ris för att jag lyft fram den lite tyvärr förvirrande artikeln av Reichmann. Det jag anser att jag gjorde fel i var att utesluta ett OM i följande mening:
”Be därför Herren hjälpa denne dyrbare broder Reichmann hitta rätt igen vad gäller nåd och torah.”
(Skrev förvisso detta OM i en annan mening…
”Om det verkligen är så att Sven håller med om ovan tycker jag tyvärr det blir aningen förvirrat.” )
Så på den punkten ger jag kritikerna rätt.
Men sen skulle jag vilja säga att det uppenbarats lite ”rör inte Herrens smorde”. Som jag sagt flera gånger tidigare (har lyft fram Svens undervisning ett flertal gånger) så uppskattar jag Sven väldigt mycket! Men vänner, Sven är en människa med fel och brister. Sven KAN undervisa fel. Är helt övertygad om att Reichmann inte vill att någon ska tro att han är felfri.
Låt oss rannsaka oss själva. Har Sven, eller någon annan, fått en plats i våra hjärtan då den människan går före Guds Ord? Vi bör alltid pröva det vi läser. Detta är en uppmaning Reichmann själv gång på gång påminner oss om. Och vid en enkel läsning av början av Svens senaste artikel tror jag tyvärr det är svårt att TOLKA det annorlunda än att Sven håller med att kristna ska följa Mose lag. Men nu har alltså Sven gett oss det enkla svaret om det var så han menade, nämligen ett enkelt ”nej”.
Andreas, broder!
Det viktigaste är, precis som du egentligen skriver, vad summan av Guds Ord ger oss för svar.
Och vi får alla vara noga med, att det vi förkunnar inte är en sammanblandning:
Rom.3:27 ”Men vad kan vi då berömma oss av? Allt beröm är uteslutet. Genom vilken lag? Genom gärningarnas? NEJ, genom Trons LAG.”
[gr. 'dia nomou pisteos']
…VILKEN genom lärjungarnas överlåtelse till Herrens verk på korset (= den gamle adams död) > Rättfärdiggörelse genom tro => Andens ämbete – upprätthåller Guds vilja.
……….Med vänlig hälsning.
Ja, Andreas.
Och det är fint att du själv är ödmjuk och medger att du också kunnat vara lite tydligare!
Vi riskerar alla att missuppfattas i det vi skriver. Missar man ett litet ord som ‘OM’, så kan det få ganska stor betydelse – utesluter man ett sådant litet ord kan det bli riktigt tokigt. (En risk som även Reichmann löper.)
Men nu har ju både Sven och du förtydligat er med hjälp av ett par, små, men betydelsebärande ord.
Det avgörande är emellertid inte Torah eller olika lagar. Utan det avgörande är ju evangelion som Jesus kommit med och som visar att han är vår Frälsare. Det borde Sven Reichmann betona i sin artikel.
@ Ingela:
Hej Ingela
Ja tänk vad ett ord kan vara avgörande.
Ser fram emot del 4. Tydligen har L.Enarson kommenterat den, själv får jag vänta på att artikeln kommer ut på nätet.
@ leikrmanner:
Det centrala är så klart verket på Golgata. Där friköpte Herren oss från Mose lag och den förbannelse som lagen blev för människan.
Nu kan vi predika de goda nyheterna, att Kristi nåd är tillgänglig för den som vill omvända sig.
@ Antonia:
Visa ord det där. Låt den onde anklaga och förtala, vi har en Herre som försvarsadvokat och vittne. Det som är dolt ska en dag uppenbaras…
Det som är så skönt i allt detta är att det känns förvånansvärt enkelt att välsigna dem som ljuger och förtalar.
Så här skriver Lars Enarson i sitt bemötande av Sven Reichmanns artikel:
”Det står om församlingen i Jerusalem att alla hade en brinnande, nitälskande kärlek till Toran ( Apg 21:20, 1917 års övers. Kan då lagen, som dessa lärjungar likt alla judar älskade och som enligt Paulus är andlig, helig och god, vara detsamma som kunskapens träd på gott och ont? En orimlig tanke! Jag håller med Reichman om att Messias är Livets träd. Men finns det en motsättning mellan det levande och det skrivna ordet (Toran), på samma sätt som det finns mellan livets träd och kunskapens träd? Naturligtvis inte.”
Nu skall vi se efter om hans påståenden stämmer med bibelns undervisning i övrigt.
Han skriver ju: ”Det står om församlingen i Jerusalem att alla hade en brinnande, nitälskande kärlek till Toran”
Avser han även oss hedna kristna, med denna formulering ?
Vidare frågar han sen retoriskt: ”Kan då lagen, som dessa lärjungar likt alla judar älskade och som enligt Paulus är andlig, helig och god, vara detsamma som kunskapens träd på gott och ont?”
Visst är lagen helig och god, men han underlåter [medvetet ?] att citera fortsättningen av lagens uppgift, för att därigenom få den att stämma bättre överens med Livets träd. [Vilket f.ö. Enarson ofta gör med bibelordet; då han citerar enstaka verser - för sina olika teser - eller också tar dem helt ur sitt sammanhang.]
Men vad L.E verkar glömma bort om lagen är det som står i Rom. 8:3-7. För det som lagen inte kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han för att bortta synden sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet. Så skall lagens krav uppfyllas i oss, som inte vandra efter köttet, utan efter Anden. För de som är köttsliga, de har sitt sinne vänt till vad köttet tillhör, men de som är andliga, de har sitt sinne vänt till vad ”Guds” Anden tillhör. Och köttets sinne är död, medan ”Guds” Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom det inte är Guds lag underdånigt, inte heller kan vara det.
Kunskapens träd bygger på information om vad som är gott och ont. De tio budorden [själva essensen av lagen] säger: Du skall och du skall icke! Och genom information om synden, blir ingen människa rättfärdig gjord! Som Sven tidigare undervisat om: Tacksamhet däremot gör människan rättfärdig.
Lagen som han ofta refererar till, kallar Ordet för dödens ämbete och den är inristad på stentavlor:
2 Kor 3:3 Ty det är uppenbart att I ären ett Kristus-brev, avfattat genom oss, skrivet icke med bläck, utan med den levande Gudens Ande, icke på tavlor av sten , utan på tavlor av kött, på människohjärtan.
Kunskapens träd [kunskapen om gott och ont] kan alltså INTE ge liv, på grund av synden som bor i oss; utan kom istället in med skuld, fördömelse och död i världen. Det var detta som var lagens förbannelse. Lagen skapar fördömelse, därför att den uppenbarar människans självrättfärdighet och upproriska sinnelag mot Gud!
Den underbara nyheten är att den nya lagen; frihetens fullkomliga lag, befriar oss från all skuld och skam; ty den Sonen har gjort fri, är verkligen fri.
Enarson påstår även att det inte finns någon motsättning mellan det skrivna Ordet [ kunskapens träd] och det levande Ordet, [ Livets träd]
Men här gör Paulus en tydlig bodelning mellan bokstavens och andens ämbete:
2 Kor 3: 5 Icke som om vi av oss själva vore skickliga att tänka ut något, såsom komme det från oss själva, utan den skicklighet vi hava kommer från Gud, 6] som också har gjort oss skickliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, ett som icke är bokstav, utan är ande; ty bokstaven dödar, men Anden gör levande. 7] Om nu redan dödens ämbete, som var med bokstäver inristat på stenar, framträdde i härlighet, så att Israels barn icke kunde se på Moses’ ansikte för hans ansiktes härlighets skull, vilken dock var försvinnande, 8] huru mycket större härlighet skall då icke Andens ämbete hava! Och vers 10 säger att: Ja, en så översvinnlig härlighet har detta ämbete, att vad som förr hade härlighet här visar sig vara utan all härlighet.
Den härlighet som lagen ger [dödens ämbete] var alltså försvinnande säger oss Ordet – men den härlighet som Andens ämbete ger – är av översvinnlig härlighet! Den består i all evighet.
Den undervisning som bl. a HRR försöker få oss tillbaka till, är lagens träldomsok. Och detta skall vi därför stå emot, men all kraft !
Paulus uppmanar oss kraftfullt, i Gal. 5:1, att stå fasta, i den frihet genom vilken Kristus har frigjort oss – och inte låta någon tvinga oss in under slavoket igen.
Denna Torah observans, kan bara upplevas som ett träldomsok, därför menar jag, förkunnar Enarson en villolära.
Hälsningar,
Antonia
Vet ni vad jag tycker är lite, om inte mycket, förvånande. Att några personer svartmålar dem som säger att Mose lag inte är till för pånyttfödda människor, medan de försvarar exempelvis Sven Reichmann, som ju menar exakt likadant, att lagen är kunskapens träd.
Varför är de inte konsekventa? Om två personer lär precis samma sak då kan man ju inte försvara den enes undervisning och förkastad den andres.
Andreas…
Det är bara ert bevis på hur förvirringen har slagit till och förmörkar omdömet.
Så blir det när man inte predikar (oförfalskat!) Den Sunda Läran baserad på Herrens verk på korset utan avviker till människoläror.
Varma….
”ett bevis” skulle det stå.